28.12.2009

Łódź 27.12.2009. Opuszczona kamienica


Takich kamienic jest w Łodzi wiele, chociaż z roku na rok coraz mniej. Co chwilę ze zdziwieniem stwierdzam, że kolejny budynek, który pamiętam sprzed lat jako pełen ludzi, staje się nagle ruderą, która czeka tylko na rozbiórkę lub na to, aż sama się rozsypie.



Ta, na którą natknęliśmy się podczas niedzielnego spaceru, była kiedyś klasyczną ceglaną kamienicą z podwórkiem-studnią. Teraz mieszkają w niej głównie gołębie, a kto jeszcze- woleliśmy się nie przekonywać, chociaż na parterze zostało jeszcze jedno niezamurowane pustakami okno. Rozejrzeliśmy się tylko po podwórku i poszliśmy dalej, bo nasz cel był całkiem gdzie indziej- a o nim napiszę już wkrótce ;)

Takie podwórka-studnie są bardzo typowym krajobrazem w Łodzi. Ta studnia jest jeszcze mało efektowna, bo z jednej strony zamykały ją tylko jednopiętrowe komórki. Ale bywają i takie, gdzie niebo widać w obramowaniu z czteropiętrowych kamienic. Tak jak TU.


Charakterystyczne dla studni jest to, ze chociaż otaczające ją kamienice stoją na planie czworoboku, rzadko kiedy ich zewnętrzne ściany spotykają się pod kątem prostym. Łuki, zaokrąglenia, zaułki- nie jestem architektem, więc nie znam ich fachowych nazw- ale to one właśnie nadają tym miejscom specyficzny charakter.



Na niedzielny spacer po Łodzi wybrali się Mad i Krisk8.

8 komentarzy:

  1. Dla mnie takie podwórka zawsze były takie ponure. I bałem się wchodzić na nie jak byłem mały, bo słychać było różne głosy dochodzące z okien (idealnie echo niosło) i nigdy nie wiedziałem czy ktoś coś przez okno na mnie nie zrzuci:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie podwórka to zazwyczaj małe społeczności, gdzie każdy zna się z każdym... wchodzi się na własną odpowiedzialność ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. ALe gdzie to jest ? na jakiej ulicy ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Kamienica jest na Legionów, ale teraz już wejścia są zamurowane i nie da się wejść nawet na podwórko- niestety.

    OdpowiedzUsuń
  5. ooo Legionów 90 :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Musiałam sprawdzić numer, ale zgadza się- Legionów 90 :)Czyżby sąsiad? :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie klimaty. :) Zdjęcia super! Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...